♥ Vad tycker ni egentligen?

jaa, jag känner att jag bara måste få skriva om detta redan nu.
Har t.om gjort en ny kategori. ;)
Vad tycker ni egentligen?
Jag vill alltså veta vad NI tycker..
Anonymt eller inte.. :)

Och jag kommer nog o skriva om alla möjliga tankar och funderingar, sånt som engagerar mej,retar mej, stör mej,glädjer mej..ja,och sånt jag gärna vill höra andras tankar och åsikter om..
Är ni med mej? :)

Då kööör vi.

Var det någon som såg TV4 nyheterna härom kvällen? Då det handlade om personliga assistenter, och hurvida dom ska assistera sina brukare när dom har sex.
Jag såg/hörde inte riktigt hela reportaget, men i det reportaget var det ett funktionshindrat par med (alltså båda två,hade funktionshinder. Fysiska funktionshinder.)
Än så länge kunde dom ha sex själva, tack vare att han kunde "flytta" på henne i sängen osv.. Men då han har parkinson,så blir han alltså sämre,och kommer inte kunna hjälpa henne på så vis i all evighet, och då kan dom alltså inte ha sex längre.
Och vem vill liksom inte ha sex? ;o) näe,men allvarligt.
Dom vill ju alltså då, att dom personliga assistenterna ska hjälpa dom.
Är ni med så här långt?

Assistera, lägga till rätta, kanske trä på en kondom and so on..
Ja,jo..

Nu vill jag vara nog med att säja, att jag som sagt var inte såg hela reportaget,och vill inte hänvisa till det.. Utan mina tankar är..
Hur mycket ska en personlig assistent göra egenligen?
Jag förstår att dom vill kunna ha sex, absolut.
Men som personlig assistent,skulle jag helt ärligt faktiskt aldrig vilja "assistera" så.

Sverige är ju ett ganska lagstyrt land,så som det ser ut just nu så gör ju både
Arbetsmiljölagen och Sexköpslagen (eller vad tusan dom heter) det omöjligt för brukare att "tvinga" assistenter till detta. Fast LSS lagen säjer emot dom lagarna.
Inte helt ovanlig i detta land,så krockar lagarna..

Men på riktigt, jag tycker det här är svårt.. För på ett sätt så vill jag ju att dom funktionshindrade ska ha möjlighet att ha ett sexliv även dom,och att kunna få hjälp så att dom klarar det.
Samtidigt som jag personligen, i mitt jobb aldrig skulle gå med på detta.
Jag skulle vägra.
Även om det skulle lagstadgas.
Nääe,jag skulle aldrig klara det..
Men andra kanske gör det?


Vad har ni för tankar om detta?


Era tankar..
Postat av: Åsa

Men alltså, euw.. Jag skulle inte heller, aldrig nånsin kunde "hjälpa till" med sånt. Visst, jag håller med dig och tycker också att dom såklart ska kunna få juffsa, men jag tänker då ICKE vara den dom hjälper till!

2011-01-12 @ 22:30:21
Postat av: malin

Jag såg oxå det här inslaget.. Det var ju en assistent som pratade om det oxå under samma program. Hon skulle gärna hjälpa brukarna med detta så länge hon slapp göra det i raffset. Det fick mig att höja på ögonbrynet.. är himla skeptiskt till det där jag med.. :P

2011-01-12 @ 23:48:16
URL: http://ariiba.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är något ja ALDRIG skulle klara av att hjälpa till med, och ja tror det skulle kännas fel efteråt mellan assisten och brukare... Absolut att dom ska ha samma möjligheter som oss till sex, men det borde kunna fixas med kanske en speciell grupp som klarar av det... :p

2011-01-13 @ 07:25:38
Postat av: Linda

Ja du Joanna.. jag håller nog med dig där. Jag skulle inte va den som lägger dom till rätta, hjälpa dom upp i sängen de skulle jag gjort men sen hade jag inte gjort nåt mer!

2011-01-13 @ 07:27:19
URL: http://joolinda.blogg.se/
Postat av: Joanna

Åsa: Ja,jag tvivlar på att det är så många som faktiskt skulle göra detta..



Malin: ja,jag hörde också henne.. rätt brydd jag blev! haha,herregud!



Anna: näe,inte jag heller.. ja precis, en sexhjälpsgrupp typ.. ;)

O då ere inte frågan om o ligga när man känner för det, utan när sexhjälpsteamet har dom på schemat.. ;)



Linda: Ja, till sängen,fine. Men sen skulle jag faktiskt inte klara mera..



2011-01-13 @ 08:53:12
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: TiNAWiNA

Äh, de är väl bara låna ut en han å hjälpa till lite? Trycka lite på rumpan så dom får in gunget, sen sköter sig väl resten själv!

Kanske man kan ha ett draperi och bara stoppa in handen, så man slipper se? Elleeeeeeeeerrrrrr...

Jag vägrar iaf, så fråga inte mig om ni blir sjuka vänner!

2011-01-13 @ 09:11:51
URL: http://winatina.blogspot.com
Postat av: Tirja

Jag personligen skulle ALDRIG ställa upp på det, inte för att jag tycker det är äckligt eller så, men jag skulle känna mig som en förgripare eller något.

Jag klarar inte ens av att torka mitt minsta syskon när han varit på toa ( han fyller snart 5 och jag tycker han borde lära sig snart :P ) för det känns fel!



Men ja självklart ska alla ha rätt till sex, men man kanske får uppfinna lite hjälpmedel som kan hjälpa dom?



Att trä på en kondom skulle aldrig någonsin falla mig in, skulle ju kännas som att det är en själv som ska till och ligga då :S

2011-01-13 @ 09:23:15
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Joanna

Tina: du är så sjuk... ♥



Tirja: jamen eller hur? jag var med en gång om att jag skulle ge vagiatorier till en dement kvinna,när jag jobbade alltså! Och då snackar vi ingen livsviktig medicin! Och när hon inte ville ha de,så lät vi helt enkelt bli att ge henne det.

Vi resonerade så (tillsammans me läkare o distriksköterskan) att hon behövde ju inte medicinen nödvändigtvis. Och hon blev ju så orolig och ledsen när vi skulle ge henne det. Och då känns det ju verkligen som ett övergrepp.

Dock blev anhöriga vansinniga.. och då undrar man ju? Va ere för fel på folk liksom..



O att hjälpa någon ha sex,känns bara så nääe. som du skriver,nästan som övergrepp..o ja! näe,jag vet inte va jag ska skriva..haha

2011-01-13 @ 09:46:13
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Chatrine

Nej nej nej nej nej! aldrig att jag skulle göra det! Punkt. :p

2011-01-13 @ 12:34:35
URL: http://csegersten.blogg.se/

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0