♥ Mjölk

Som vabbande morsa sitter jag o slökikar på "Efter tio" där det diskuteras "farorna" med mjölk.
"Det vita giftet". Jag vet inte riktigt vad jag ska tro!?
Massor av negativa studier.
Reumatism, Typ 1 Diabetes, AdHd osv..

Jag är dåligt påläst gällande dessa studier. O framförallt så vet jag inte vad jag ska tro om dom.
Det finns massor av forskning som tyder på att det är farlig,dåligt osv.
Men samtidigt finns det ju forskning som står för att det är nyttigt.

Människan är det enda vuxna däggdjuret som dricker mjölk,i vuxen ålder. Dessutom andra däggdjursmjölk.

Jag är en kalv. Jag älskar mjölk, och kan dricka mängder. Jesper är likadan.
Lowa dricker inte mjölk, dels för att hon är laktosintolerant, men hon tycker inte om det heller.

Jag har Typ 1 Diabetes, och har haft det i elva år. Och helt ärligt så tror jag inte att min Diabetes "kom" för att min mamma lät mej dricka mjölk när jag var liten.
Typ 1 Diabetes är ju faktiskt genetisk, man föds med det. Sen är det olika när/om det bryter ut.
Ofta i pubertet och i samband med infektioner har jag fått lära mej. I mitt fall,tror dom att det var en kombination av pubertet och en lång rad, långdragna infektioner. Sen om mjölken spelade in,det vette sjutton.
Den hade ju brutit ut iaf?!


Jag tänker fortsätta dricka mjölk, så länge min mage klarar av mjölken. Här hemma lagar vi mat på havredryck,eller laktosfria alternativ. Likaså när vi bakar. Men jag dricker aldrig det, o det är väl mest för att jag inte tycker att det är gott.

Mjölk däremot,är sjukt gott! :)


Förövrigt så är ju det mesta farligt numer,och man kan bli sjuk av allt.
Finns det något som är helt ofarligt och riskfritt?

Jag tror man kan äta/göra allt, bara det inte överkonsumeras. Det är väl då,det blir farligt?


Sötningsmedel, diskussionen om det kan verkligen trigga igång mej. Som när man ber om en lightläsk, när man ska äta eller fika ute. Och personalen svarar att "såna produkter,med sånt skit serverar inte vi" - och ger en dryg,sur översittar min.
Näehe!? Näemen förlåt då, men jag tål inte socker. Glutenfria produkter finns,för glutenintoleranta.

Men jag som diabetiker,ska alltid behöva försvara mej för att jag dricker lightläsk!? Eller använder sötningsmedel. För det är farligt. "Livsfarligt."
Meen Hallå!
Jag dricker inte fyra liter aspartam per dag.

Sötningsmedel är inte bra, det är sällan konstgjorda produkter är bra/nyttiga. Och sötningsmedel är inte nyttigt,absolut inte.
O jag använder inte sötningsmedel för att jag tror att det är nyttigt. Utan för att jag behöver det.
Annars blir jag sjuk.Punkt!

Vet ni förresten att lightläsk/sötningsmedlena i dom ökar sötsuget!?
En liten notis bara.. För er som försöker minska sötsuget,och tar en lightläsk istället.
Omvänd effekt. Big time.


Socker, det är ett rent gift. Framförallt något som kroppen inte behöver.

Era tankar..

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0