♡ Semlor.

To day is the day. Fettisdagen! ;) En diabetikers mardröm.. Det kan man ju faktiskt också kalla det om man vill! Näe, men seriöst.. Mitt blodsocker brukar inte bli särskilt urballat om jag trycker i mig en semla! Faktiskt.. Går ju givetvis bättre, om jag äter en i samband med en riktig måltid!
 
Mitt blodsocker, kan svänga hit o dit ändå.. O det gör det då, och då. Oftast utan att man vet varför.. Det är väl lite av "charmen" med sjukdomen. Näe, nu ljög jag. Det är ju det som är något utav det värsta. Att ibland spelar det liksom ingen roll. Det spelar ingen roll huuur bra jag äter, hur mycket jag rör på mig, eller hur förbannat ofta jag kollar blodsockret. Eller hur ofta, och hur mycket insulin jag tar. Det lever liksom ändå rövare! Det som funkade bra igår, och gjorde att jag hade tipptopp värden hela dagen kan vara värdelöst imorgon! Jupp, är lite som ett lotteri! Det knöliga kan var, och är för mig när jag kämpat länge o väl, har bra värden i flera veckor.. O allting liksom bara flyter, jag tror att jag har hittat exakt hur jag måste göra för att hålla det riktigt bra. O huxflux, så stämmer ingenting! Jag börjar lära mig, det finns liksom ingen riktig logik i hur blodsockret beter sig.
Jag har lärt mig, hur vissa saker påverkar blodsockret.. Stress, smärta, mens, motion, semlor.. osv! O det underlättar ju givetvis en jävla massa.. Att ändå ha lite hum, om blodsockret kommer gå uppåt eller neråt!
Många tror att det bara är maten, som påverkar vilken mängd insulin man måste ta.. Så är det Absolut INTE!
 
Men det är liksom sjukt frustrerande emellanåt!
Idag ska jag äta en semla! Skulle ju vilja pröva på en semlewrap, men o ge mig på att göra såna.. Näe va, det tänker jag inte! Tänker faktiskt inte ens göra egna vanliga semlor! Köpe Semla blir toppen i det här huset! Är iofs, bara jag och Jesper som äter semlor i alla fall! =)
 
Å gott med semlor det är det..
Jag kommer ihåg när jag var liten.. Då åt vi alltid middag hos min farmor, på fettisdagen! Alltid, bruna bönor och fläsk! Osså hennes hemgjorda semlor till efterrätt! Ååh, kan komma ihåg exakt hur dom smaka, o hur dom såg ut! ♡ O hur vi alla åt dom olika, farmor ville alltid äta semla med "hetvägg" ..:)
Fina minnen! ♡
Fasiken, det vore ju gött med Bruna bönor å fläsk innan semlan ju!! Kanske får tänka om, med dagens middag! ;)
 
Mums!

Era tankar..
Postat av: Göran

Hej. Om du tar extra insulin när du t.ex käkar en samla, stiger bs ändå lika mycket?

Svar: Hej!Alltså, vet du.. Det är så himla olika.. :-/ Ibland, behöver jag inget extra insulin alls.. Inser jag, då jag blir tvärlåg efteråt.. O ibland, räcker inte dom där extra enheterna nånstans.. O jag får skyhöga värden.. O då gäller det liksom "samma" synd.. O likadana värden före.. Så jäkla märkligt, och sjukt frustrerande.. Jag förstår liksom inte, vad det är som gör att ibland går det jättebra.. O ibland barkar det åt fanders..
Blodsockervärdena känns som ett enda jäkla lotteri, oftast! Haha..

Har du händelsevis nå bra tips? :)
Joanna

2015-03-03 @ 11:11:54
URL: http://www.mondoblog.se/diabetesbloggen
Postat av: Göran

Jag upplever samma sak som du. Den som kan komma med ett tips som hjälper en att undvika detta svängade blodsocker skulle jag kunna betala 10 000 kr till.

Svar: Jag kan absolut betala hälften isånafall! ;-)
Joanna

2015-03-09 @ 10:03:08
URL: http://www.mondoblog.se/diabetesbloggen

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0