♡ Vaccinationer

Läser sjukt mycket om vaccinationer. Spenderar alltså timtals med tid till det..  O jag fascineras. Av flera saker..
 
Dels hur alla som är för vaccin,är så otroligt upprörda på dom som väljer att inte vaccinera. Varför då liksom? Om dina barn/du själv är vaccinerade så har du väl inget att oroa dig över!? O borde ju då kunna låta dessa som inte vaccinerar, få "skylla sig själva"?
 
Sen fascineras jag även över hur viktigt det är att man vaccinerar sina barn,  men hur många vuxna/föräldrar är vaccinerade? Jooohoo,visst i min generation (tex.) Så är ju dom flesta vaccinerade,  men det "skyddet" är ju borta sen länge.. Likaså mor&far föräldrar,  dom som hade barnsjukdomarna som små, dom är ju skyddade. Men det är ju i stort sett ingen som har vaccinations skydd i vuxen ålder? Varför diskuteras inte det lika mycket som att barnen ska vaccineras?
 
Sen fascineras jag även över att vaccin bara skall ges. Hur många har fått bipacksedeln på vaccinationen som getts? Hur många läser på om vad vaccinerna innehåller,och biverkningar?
 
O hur många har läst på om dom olika barnsjukdomarna? Mässling, påssjuka, röda hund t.ex? 
När minskade mässlingen i Sverige t.ex och när började man vaccinera mot mässling?
 
Socialstyrelsen har sina rekommendationer. Vilka står bakom Socialstyrelsen? Ja precis.
 
 
 
Tycker att det är upp till var och en att besluta själva,  hur om och när man vill vaccinera. Men jag tycker att man ska läsa på,ordentligt själv. Från oberoende håll, och sen ta det beslutet som känns bäst!  ♡
 
 
 

Era tankar..
Postat av: SAndra

Sant, jag är en av dem som tyvärr bara tackar och tar emot. Tar inte direkt reda på biverkningar

Svar: Näe, varför är man överlag så dålig på att kolla upp saker?:) man säger liksom bara ja tack och amen till det mesta.. :-/
Joanna

2014-06-09 @ 14:11:22
URL: http://nattstad.se/sandoraa
Postat av: Cissi

Ja förstår hur du undrar, de är en riktig djungel de här. Mina barn, å ja själv vaccineras mot de ena å de andra. Du har ju skrivit om de här förr, så ja undrar hur du gör. Vaccinerar du barnen?

Svar: Jaa, det är verkligen en jätte djungel! :-/ Bägge barnen har hittills vaccinerats enligt vaccinationsprogrammet, men jag tror att det är färdigt med det.. Ju mer jag läser på om både vaccinationer och barnsjukdomarna, ju säkrare blir jag på att dom inte ska få några mer sprutor.. Men jag kan inte säga att jag är säker till 200% .. Men det är sjukt intressant att läsa om, bland annat om man kollar på statistiken från när mässlingen "försvann" tex.. den var ju i stort sett borta innan vaccinationerna satte igång tex?:-/
Finns en bok som heter Vaccinationer - skador och biverkningar,som jag tänkt köpa och läsa,har bara inte fått fingrarna ur än.. men jag tror den kan vara intressant!

Något som irriterar mig dock,är att det är så otroligt svårt att hitta neutral information liksom? Antingen så är det dom som är tvär anti, eller så är informationen från läkemedelsföretag, o dom vill ju liksom bara tjäna pengar känns det som..

Gaaaah. Djungel är verkligen rätt beskrivning!:-)
Joanna

2014-06-09 @ 14:18:11
URL: http://cissigran.blogspot.com
Postat av: Sofia

Träffade en kompis idag som hade sett länken jag delade på fb, hon hade inte ens blivit kallad på 18månaders kontroll och det är två månader sen han va i den åldern.
Sjukan hade ingen koll så det verkar inte som om det är så viktigt!
När jag googlade och nu läste ditt inlägg så trodde faktiskt jag att vaccinationen som vi fick när vi va små skulle skydda hela livet!
Skumt va lite man vet ;)

Tror du slår huvudet på spiken när du säger att man ska söka all information!
Ett vaccin som jag ALDRIG skulle ta är det som skyddar mot vad fästingar bär på!
Har tagit hand om patienter på Sahlgrenska som nästan dog av vaccinet!
Och alla dessa influensa vaccin kommer jag heller aldrig ta!

=)
Kram

Svar: Ja, man behöver verkligen söka en jäkla massa information!:)
Joanna

2014-06-09 @ 14:45:55
URL: http://evasofialovisaholmberg.blogg.se
Postat av: TiNA

Jag har också läst... och tänk en sak... och sen pratat med min och flera sköterskor och tänkt en annan sak.
Och till sist så är vi vaccinerade iaf.
JAG tror att slutar vi vaccinera så kommer vi bli sjuka igen och det pga av att folk reser utomlands och folk flyttar in från andra länder där dessa sjukdomar fortfarande finns.
Men när det händer vet väl ingen eller om men risken är ju rätt stor då det redan börjat komma tillbaka sjukdomar vi sluppit länge i vårt rena och friska land.
Vi har ju sluppit biverkningar så vi är väl partisk på det viset... men man måste ju göra ett val där vad som vore det bästa/värsta för sitt barn.
Mycket svårt men plötsligt har man tid på bvc och måste ha bestämt sig... typ!

Svar: Ja, det är ju så jäkla mycket att läsa också! Vet inte huur många timmar jag läser.. är iofs bra, o ha något att göra när man inte kan sova! ;-)
Vi gav inte 18månaders vaccinet nu när vi var iväg,o ändrar vi oss kan man ju alltid ge det senare! :)
Puss♡
Joanna

2014-06-09 @ 14:50:50
URL: http://winatina.blogspot.com

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0