♡ Idiotförklarad?

 
 
När Edwin fyllde 1 år, så började frågorna om förskola att komma. När ska han börja? Vart börjar han, osv?
När vi sa att vi ville att han skulle vara hemma så länge som möjligt, så hmmm;de folk mest.
När vi väntade Arwid, började frågorna komma igen. "När ska Edwin börja på dagis?"
"Vad skönt att han får gå 15 timmar i alla fall, när du ska vara hemma med bebis.." " Han behöver väl vara på dagis!"  "Hur ska du orka med att vara hemma med två små barn? Syskonavundsjuka osv?"
Jag har rent av blivit idiotförklarad, för att vi inte satte Edwin på dagis.
När lillebror kom. För att vi bestämde oss för att han skulle få vara hemma med oss.
För vet ni vad, han var lite drygt 1 ½ år, när Arwid föddes. En 1½ åring har inga som helst behov av förskola. På riktigt. Det är dock toppen att förskolan finns, som barnomsorg när föräldrarna måste jobba.
Men att påstå att en sån liten har behov av förskola, är inget annat än skitsnack.
Å jag blir så förbannad bara jag tänker på det.
Igår kom det på tal om att Edwin inte börjat förskola än, och att han får fortsätta vara hemma tills våren. O för första gången, typ. Så fick jag faktiskt höra " Meen, åh vad bra! Du har verkligen gjort rätt. "
Orden kom inte helt otippat ifrån en förskolelärare.
 
Min erfarenhet, efter att ha jobbat på förskola i flera år, är det är oftast personalen på förskolorna som försöker ha barnen hemma så länge som möjligt.. Vad tror ni det beror på!?
 
Förskolor kan verkligen vara kanon.
O som samhället ser ut nu, så skulle det inte fungera utan förskolor.
O det gör mig lite ledsen, jag tycker det bör finnas fler alternativ, så att små barn inte ska behöva sättas i stora barngrupper på underbemannade förskolor! :/
 
Vissa dagar hemma, med två små är svettiga. Helt klart. Men vet ni, vi har ju valt att skaffa dom, o då ser vi ingen som helst anledning till att Edwin ska vara på en förskola, för att jag ska orka ta hand om Arwid.
Förskolan ska ju liksom vara för barnets skull. Inte för lata föräldrar.
Hade Edwin varit 4 år, när lillebror kom, o inskolad på förskolan osv. Så hade han helt klart fått välja, om han ville va på förskolan eller hemma. För sin skull.
 
Och förskola för att barnen behöver stimulans.
Hur mycket stimulans tror ni att en 2åring behöver egentligen?
Mina barn är inte understimulerade. Och dom får det sociala också.
Samt så mycket mer, som jag kan erbjuda dom hemma. Som ingen förskola i världen kan göra på samma sätt.
 
Jag tänker ofta att jag skulle vilja jobba som dagmamma, när föräldraledigheten är slut. Jag skulle betydligt hellre ha mina barn hos dagmamma också. Men här finns inte det alternativet.
Måste jag starta eget?
 
Nu blev det en himla massa svamlande här, och det enda jag vill ha sagt är egentligen att
NEJ, jag är ingen idiot för att jag väljer att ha mina små grabbar hemma, så länge som möjligt.
Jag ger dom en bra grund, och en lugn start i livet.  
En start som alla barn bör få. ♡
 
Sen finns det ju givetvis alltid undantag, då en del barn tyvärr har det bättre på förskolan än dom har det hemma. Och det är otroligt tragiskt. O för dessa barn är ju förskolan något utav en räddning.
Men, där bör väl egentligen grundproblemet lösas tänker jag?
O tills grundproblemet där är löst, så är jag glad att förskolan kan vara en trygghet för dessa barn.
 
Sen, givetvis. Så är det ju inte Svart eller Vitt.
 
Men, sluta idiotförklara oss som väljer att ha våra barn hemma längre än den norm som är i samhället nu.
 
 
 
 
 
 

Era tankar..
Postat av: Anonym

Så rätt Joanna, lugna å trygga pojkar med en syster så snäll. Jag är så stolt över dig gumman, sunda värderingar har du å det känns bra att ha fått vara med å bidra med det 😉

2015-10-14 @ 20:06:30
Postat av: TiNA

Kom ihåg att idiotförklaringen går åt två håll / En som skolade in sin 15 månaders

Svar: Självklart är det tyvärr så också.. O det är PRECIS lika dumt!!! ♡
Joanna

2015-10-14 @ 22:26:22
Postat av: Mamma Malin

Tänkvärt inlägg! Charlie kommer vara drygt 20 månader när vi skolar in honom och det tror jag kommer bli jättebra.

Svar: Tack!Det kommer garanterat bli jättebra för Charlie! :)
Joanna

2015-10-20 @ 08:17:53
URL: http://www.mammamalin.se

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0