♡ Sömnlöst

Alltså, vid sjutiden ikväll var jag skit trött!  Och nu ligger jag här, klarvaken.  Varför? 
 
Jag är en period människa, i vissa perioder somnar jag utan problem på två röda och i vissa kan jag inte sova alls.  Frustrerande då jag vet att vakna nätter,gör mig typ medvetslös större delen av nästkommande dag. Jag behöver liksom verkligen min sömn för att fungera.  Man är ju inte direkt 20 längre..
 
Imorgon är det förövrigt nån nyinvigning på skolan som jag lovat Lowa att vi ska på.. Hon är eld och lågor för att fröken filmat en pjäs som dom spelat upp, och imorgon skulle vi föräldrar få möjlighet att se inspelningen! :) å sen skulle Birger komma och bjuda på glass!  Ska bli kul att se hur Edwin reagerar på han!;) 
 
 
Apropå skoskav, är det någon av er som läser som har koll på medborgarskap!?
Om ett barn föds i Sverige,  mamman har svenskt medborgarskap.  Pappan har dubbla medborgarskap, utländskt och svenskt alltså.
Får barnet då dubbla medborgarskap automatiskt!? Eller måste det sökas? Föräldrarna är inte gifta.  
 
En nattlig fundering såhär.. efter ett maratonsamtal tidigare ikväll, med en kär vän. Om ditt och datt, Livet, Stort o smått!  Precis som det ska vara!  ♡
 
 
 
 
 

Era tankar..
Postat av: Syster

Det beror helt på vilket land föräldrarna kommer ifrån. Oftast utgår barnets medborgarskap från mammans medborgarskap men inte alltid. spelar heller ingen roll vart barnet är fött. för ett tag sedan blev barnet automatiskt svensk medborgare om det föddes i sverige. Fun fact: Zlatans barn är inte svenska medborgare, trots att båda föräldrarna är det :P

Svar: Om föräldern har turkiskt medborgarskap och svenskt då t.ex?Får barnet både svenskt och turkiskt medborgarskap då?
Om modern bara har svenskt?
Joanna

2013-11-12 @ 18:38:48
Postat av: Cissi

Ja håller inte me din syster, Zlatans barn är svenska medborgare. Barn till en svensk mor får svenskt medborgarskap, även om dom föds utomlands. Däremot så får inte barn till utländsk mamma men svensk pappa de, om dom inte är gifta. Eller att barnet föds i Sverige.
Sen finns de ju länder me andra regler än dom svenska.
De här har de snackats rätt vilt om här hemma. :)

Svar: Ahaa! :) Men barnet får bara svenskt medborgarskap då?Inte pappans medborgarskap också?
Joanna

2013-11-12 @ 20:11:46
URL: http://cissigran.blogspot.com
Postat av: Syster

är pappan från turkiet så har barnet inte turkiskt medborgarskap. Båda föräldrarna måste skriva under en ansökan för detta om mamman är svensk. Vet inte hur det ser ut om barnet är fött i turkiet, men tror att det gå på mamman där oxå.
och angående Zlatans barn så är dom födda i sverige, har svenska föräldrar, men inget medborgarskap. för att dom helt enkelt inte fyllt i papprena :P

Svar: Fan va grett! :)
Joanna

2013-11-13 @ 20:13:26

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0