Kyckling och Kotletter

Ja, lovade Linda lite recept.. Hon fick dom iofs mailade till sej,
men tänkte att jag kan ju ändå dela med mej här!
Så, enjoy!

Hoppas ni får användning av dom..

Jag älskar dessa tre maträtter. Dom är mumma! ;)



Baconinlindade kycklingfilèer ;

Ta en bruk med soltorkade tomater,som du klipper i småbitar, mosa ihop det tillsammans med en burk fetaost.. Du kan använda lite av oljan från någon av dom,så blir det inte så torrt.
Sen för du ett litet/eller stort snitt i filèrna o fyller det med röran.
Lindar runt bacon, jag brukar ta två baconskivor på en file, dels för o hålla ihop dom,o dels för att det är så jäkla gott..
Du kan ju försteka kycklingfilèn innan du fyller o lindar om du vill, men jag brukar försteka när dom är lindade.
Sen in i ugnen på 175-200 grader, tills dom är klara!
En skvätt vatten med lite fond av nåt slag,i formen gör att dom inte torkar sönder,medans dom blir klara!

Serveras med en god sallad, o ris förslagsvis! O jag brukar köra en guaccamole till! ;);)



Kycklingfilè med Teriyaki:

Jag brukar göra på ca 1 kilo filè, som jag först skär i "portionsbitar" = smaksak! ;);) Som jag försteker tillsammans med lite salt o peppar. Sen slänger jag dom i en form.
Sen blandar jag ihop ca 5 dl grädde,tillsammans med en flaska Teriyakisås, som jag sedan häller över kycklingbitarna.
In i ugnen på 175,tills dom e klara!
Gott med sallad o ris tycker jag..
Brukar inte göra någon sås till,eftersom dom ligger i världens goaste sås! ;);)



Kotletter i ugnen:

Lägg kotletterna i en ugnsform precis som dom är.
Rör ihop ca: 3 dl grädde
2-3dl cremefraische
1 dl soya
o 1 tsk Sambal Oleak. - Som du sedan häller över.
Du kan ju mixtra med mängderna som du vill, o beroende på hur många kotletter du använder.

Sen in i ugnen på 175 grader, i 1 ½ timme ca..
O det serveras med fördel till potatis, gärna pressad, o sallad! ;);)
Sås behöver man inte heller göra extra..Eftersom dom badar i massa go sås! :):)





Era tankar..
Postat av: Tirja

Jo jag vet vad dom menar :P haha min mamma va 19 när hon fick mig för snart 25 år sen gissa hur lätt hon hade det :P När hon va lika gammal som mig hade hon 2 och på väg att få ett 3dje inom ett år eller så tror jag det va :P

Men du är en grym mamma och det kan INGEN ta ifrån dig! Du får konfrontera föräldrarna! Eller ta upp det på föräldramöten eller något att om dom funderar över eran situation kan dom ta det med dig och inte prata med barnen! Usch jag skulle bli tokig!



Kramar!!

2011-04-01 @ 21:56:25
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Tirja

Nej det hade hon nog inte nej! Jag kom ju precis i den generationen då det inte va OKEJ längre att vara ung och mamma för då skulle man ju gå klart skolan och gymnasiet och jobb innan man fick barn!

Men inte min mamma :P haha hon fick mig och fixade jobb sen istället ;P



Ja det tycker jag verkligen du ska göra! För det är ju säkert inte bara ditt barn som får det konstigt så att säga med perspektiven!

Du kommer fixa det tok bra!!!

Kram!

2011-04-01 @ 22:05:17
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Tirja

Ja det är ju nästan värre, men det va ju som ändå okej att få barn väldigt ung om man va gift vill säga :P

Usch hemskt sånt där egentligen, va han mycket äldre än henne?



Ja jag hoppas det kan hjälpa dig lite på vägen iaf!

Jag är ju helt övertygad om att du kommer klara det jätte bra ^^

Kram!

2011-04-01 @ 22:34:56
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Tirja

Okej tänkte på om det va därför han inte va så snäll med henne... Du vet den äldre herren gör den unga snäckan på smällen och hon förstör hans liv typen ;)

Men det finns ju rötägg i alla åldrar!



Kram!

2011-04-01 @ 22:59:28
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Tirja

JAHA då är jag med ^^ haha! Inte lätt när man missförstår ;) haha

Men det är ju hemskt att det ska vara så! USCH fattar inte mig på kvinnor som inte kan låta bli att lägga sig i sina barns liv :P

Kram

2011-04-01 @ 23:08:57
URL: http://tirja.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag har provsmakat och kan säga att åtminstone de två översta rätterna är skitgoda, tvivlar inte på att även den tredje är det:-) ikväll blir det fläskfilé hoppas att den blir lika lyckad!

2011-04-02 @ 11:16:19
URL: http://idaa-idaaa.blogspot.com/
Postat av: mamma

Hade förmånen att avnjuta rätt nr 2 ikväll, tack gumman, det var Kanongott !! ska prova dom andra två också. kramar <3

2011-04-03 @ 20:33:15
Postat av: Tirja

Tack tokfia ;) haha



(ja jag gillar båda jag med, av olika anledningar, tur man kan ändra som man vill nu ;) )

2011-04-04 @ 17:03:34
URL: http://tirja.blogg.se/

Dina tankar:

Vem är jag:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Min Blogg:

Det här vill jag säja.. :):

Trackback
RSS 2.0